Åke Tidigs har som vanligt gjort flera turer längs våra fina vandringsleder. Här berättar han om några av dem.

Fäbodvandring öster om Moje, söndagen 9 juni

Det var mulet och friska vindar när vi, 5 deltagare, startade vandringen vid Sörängsdammen bortom Gröntuv. Kosan styrdes mot Solsbodarna.
Stigen bitvis dåligt markerad och påverkad av avverkning just på denna sträcka. Bättre efter Solsbodarna där vi fikade.
Nästa mål var Tjärnbodarna, högt belägna, och där skötseln av täkterna sköts bra av fäbodlaget. Resultatet blir en fin blomsterprakt som gynnar en del ovanliga arter.

Rast vid Svensbodarna                        Foto: Åke Tidigs

Svensbodarna var nästa stopp, där vi fikade en andra gång. Här är de fåtaliga husen som finns kvar oförändrat gråa, och ger ett ursprungligt intryck.
Sista delen av vandringen mot slutmålet Sörängsdammen gick förbi resterna av f d fäboden Hinlindorna och därefter längs Surenån. Turen var ca 12 km lång.

Fäbodvandring norr om Björbo, söndag 7 juli

Det var mulet, ganska svalt och regnstänk i luften när vi startade vandringen norr om Nybyn i Björbo.
Vi var 7 deltagare som gick den fina stigen, bra markerad, upp mot Täcksbergets fäbod, ganska nära sjön Närsen.
Leden går över Skisstjärnsberget och passerar nära Skisstjärn, innan det bär uppåt igen och ljusnar när vi träder ut på fäbodtäkten.

Kolarkoja mellan Björbo och Täcksberget                Foto: Åke Tidigs

Täcksberget har liksom de flesta fäbodar i Gagnefs kommun inte längre några djur som håller öppet.
Det märks även här med ökande igenväxning, även om man försöker hålla öppet med slåtter kring  de få hus som finns kvar. En charmig fäbod!
Återfärden till startpunkten gick längs en annan, parallell, stig i form av enkel körväg i gott skick. Sträckan totalt ca 9 km.

Fäbodvandring öster Tansen, söndag 4 augusti
Vid sjön Tansen och Södra Tansbodarna, numera populär fritidsby, startade vår vandring med bara 4 vandrare. Det bar brant uppåt genom fäboden innan vi kunde pusta ut och mera flackt.
Första målet var Stockgropen, en Mockfjärdsfäbod som ligger som en enklav inne i Ludvika kommun. Här är husen och täkterna väl skötta och underhållna.
En överraskning mötte oss när en av fäbodägarna, Aina Persson, bjöd in oss på fika, i form av kaffe/te och tunnbrödsklämma. En höjdare!
Efter att Aina visat oss fäboden följde hon med oss resten av vandringen. Först mot mycket högt belägna Prästbodarna.
Där har Friluftsfrämjandet byggt en ny raststuga och ett nytt naturreservat har också inrättats. Prästbodarna var prästens i Gagnef fäbod.
Sista etappen av vandringen mot startpunkten var jobbigt småkuperad och stenig och gick förbi L Fjästjärnen och Bladtjärnen. Sträckan ca 12 km.

Fäbodvandring kring Floberget, söndagen 8 september

Det var regn i luften men uppehåll på fm, på em uppklarnande och sol. Vi var 5 deltagare som påbörjade vandringen i Forsbodarna, tillhörig Djura. Vi gick söderut,
stigen som kallas Europaled 1 mot Gagnefs Floberget, där första fika intogs. Flera fina fäbodgårdar, många rödfärgade.
Efter en kort vandring kom vi sen till Floda Floberget,
som egentligen består av två delar, Digerberget och det högre belägna Rundberget.
Från Digerberget, dit vi anlände, har man en vid utsikt över Flodabygden, och kunde se Floda kyrka i fjärran.
Av tidsskäl besökte vi inte Rundberget, utan gick mot Harpikbodarna som bara består av två gårdar. Där anslöt ytterligare två vandrare.
Vi gick obanat genom skogen till Rundbergsvägen, och följde den ner till Flosjön där vi fikade en andra gång på en brygga.
Sista biten gick längs sjön och sen en stig brant upp till Forsbodarna, där vi avslutade vid en gård med vidunderlig utsikt över Flosjön. Sträcka 11,4 km.

Rast på brygga vid Flosjön           Foto: Åke Tidigs